{articleImage}13{/articleImage}Dle básníků to ale bylo jinak. Láska k rytíři zbavovala ženu povinnosti zachovávat věrnost manželovi, k rytířským ctnostem patřilo mít milenku ve vyšší společnosti. A tak vznikají dějiny dvou morálek, ale postupem k naší době se mění v pokrytectví, které se dnes zabydlelo v konzumu, lpění na množství čehokoliv.
Dnes se člověk ztratí v anonymním davu, vztahy a hodnoty ztrácejí své hranice a v sexualitě je vše dovolené a možné. Máme zážitky, které nepotřebujeme pro svůj osobní růst. Převládá počet pohlavních styků, množství partnerů, rozměry orgánů, výdrž, rychlost. V takové dnešní konzumní společnosti, kde se sex srovnává s výkonem a úspěchem, nemohou duševně nemocní obstát. Místo aby se ve své sexualitě rozvíjeli, tak se jí vyhýbají, odmítají takto frustrovanou sexualitu, která by jim pomohla prožít vztah s druhým člověkem.
Personál v ústavech, lékaři, sociální pracovníci jsou pány nad postiženými. Hodně nyní bude záležet na nové generaci zaměstnanců těchto zařízení, na tom, jak budou k sexualitě vyškoleni a zda se budou umět v konkrétních případech spolehnout na vlastní rozum a cit.
Státy by měly podporovat plné zapojení osob s postižením do rodinného života. Měly by se postarat o to, aby zákony nebyly vůči postiženým osobám diskriminační, pokud jde o sexuální vztahy, manželství a rodičovství.
Čerpáno: Tomáš Adam ze společnosti FOKUS Mladá Boleslav. Sborník materiálu z konference organizované o.s. ORFEUS-Sexualita mentálně postižených