K této oslavě bylo k dispozici několik asistentek k dětem, aby rodiče mohli jít na workshopy. Workshopy byly dva, jeden byl s odbornicí na sexualitu Věrou Petlanovou Zychovou na téma „Sexualita jako součást života osob s autismem.“
Lektorka nechtěla jen povídat. Chtěla, aby si účastníci odnesli nějaké prožitky. Proto rozdělila přítomné do dvojic, rozdala tři kartičky, na kterých byly napsány otázky ohledně sexuality.
Každá dvojice se radila, jak odpovědět na tyto otázky:
1) Sexualita a člověk s PAS, které témata se vám vybaví, když se řekne člověk s PAS?
2) Jaká témata v sexualitě jsou pro lidi s autismem důležitá, na co nezapomenout při edukaci
3) Kdy se začít bavit s dítětem o sexualitě?
Můžete se na chvíli zamyslet a o pár řádků níže bude to, co na workshopu zaznělo.
{articleImage}743{/articleImage}
Odpověď na první otázku:
Od účastníků zazněly pojmy: informace pro lidi s handicapem i pro rodiče, edukace, zákazy, masturbace, senzorika, erotické pomůcky.
Autismus a sexualita je široké téma. Je stále ještě opomíjené, ještě se stále najdou rodiče, kteří chrání své dospělé děti s autismem před světem lásky, zakazují mu vše okolo prožívání lásky a sexuality, ale už přibývají pečující osoby, které mají o informace kolem tématu autismu větší zájem ze širokého spektra. Je důležité sdělovat informace i lidem na spektru autismu, které komunikují neverbálně – gesty, mimikou apod.
Každý potřebuje jinou metodu edukace, každý autista bude slyšet na něco jiného. Někteří autisté chápou bez problému, jiní mají poruchu senzorické integrace. Proto musí edukace v sexuální výchova probíhat u každého jinak. Někdo se rád poučí s pomocí názorné erotické pomůcky, která by měla být ve tvaru lidské podoby, někomu pomůže edukační video, jiný zase vstřebá obrázky či kartičky. Jde o to poznat člověka s autismem a pochopit, co nejvíc potřebuje, aby i věděl, co nesmí dělat, například masturbovat na veřejnosti atd.
Odpověď na druhou otázku:
Zde účastníky napadly tyto výrazy:
Komunikace, hranice, doteky, hygiena, soukromí, emoce, edukace před sexuálním násilím.
Pojmy se navzájem prolínají. Je důležité komunikovat s osobou autistického spektra o intimních věcech tak, aby je dokázal pochopit, aby věděl, co může, a co ne, například co může dělat jedině v soukromí nebo kdy už nesmí překročit hranice.
V rámci komunikace by se autista měl naučit pracovat s doteky. Objevovat své tělo, přijít na to, co se mu líbí, a co ne. Mnohdy je tato edukace pro některé autisty nepředstavitelná. Jsou autisté, kteří jsou hypersenzitivní, těm doteky způsobují nepříjemné pocity, skoro až fyzickou bolest. Zároveň mají velmi silnou potřebu, kterou nemohou naplnit. Například chlapec ve 13 letech chce masturbovat, ale nesnese kontakt sám se s sebou. Když tuto potřebu nemůže naplnit, navalí se na něj emoce, něco jako sněhová koule, a dostane agresivní záchvat.
U pečujících osob je zapotřebí, aby vedly člověka, o kterého pečují, k co největší samostatnosti i v hygienických úkonech. Zapojit ho do procesu mytí, i když pečovaná osoba vypadá, že se sama neumyje, protože nemá ponětí o svém vlastním těle z důvodu, že je upoutána na lůžko.
Důležitým bodem je prevence před sexuálním násilím, kdy se člověk s autismem může se stát obětí, ale i pachatelem. Proto potřebuje edukaci předem, než k některé závažné situaci dojde.
Sexuální výchova, edukace je velmi široké téma.
Odpověď na třetí otázku:
V období puberty nastávají hormonální změny. Nikdy rodiče nemůžou vědět, kdy nastoupí puberta. Nelze říci, až mu bude 12 let, uvidím sekundární pohlavní znaky. V tomto věku není šance připravit na to sebe ani dítě.Proměna probíhá ve vlnách.
První sexuální výchova má začínat už v mateřské školce. Je to prostředí už o intimitě. Děti se už setkávají s pojmem hranice – přou se o hračky – toto je moje hračka, tato tvoje, chodí na toalety, které můžou být někde společné, po obědě se chodí spát, převlékají se do pyžama, jako oblíbenou hru mají na doktora nebo na maminku a tatínka, mívají tedy první nevinné doteky.
Na konci workshopu rozdala lektorka svůj kontakt a informační prospekt se základními informacemi o sexualitě u osob s PAS. Účastníci dle zájmu o kontakt na lektorku určitě s nějakými prožitky a dojmy spokojeně odcházeli.